Sensuuri ja propaganda

Osat

27. huhtikuuta 1939 Neville Chamberlain teki kiistanalaisen päätöksen ottaa käyttöön asevelvollisuus . Näin tehdessään hän romutti politiikan, jonka ensimmäisenä esitteli Stanley Baldwin vuonna 1936, että Iso-Britannia ei koskaan ottaisi asevelvollisuutta käyttöön rauhan aikana, ja Chamberlain toisti sen useita kertoja pääministeriksi tullessaan. Väitetään, että Leslie Hore-Belisha , sotaministeri, oli pakottanut Chamberlainin muuttamaan mieltään. Molemmat jäsenet Työväen puolue ja Liberaalipuolue vastusti toimenpidettä ja sen mukaan Winston Churchill tämä johtui 'vanhasta ja syvään juurtuneesta ennakkoluulosta, joka on aina ollut olemassa Englannissa pakollista asepalvelusta vastaan'. (1)

Windsorin herttua, entinen Edward VIII , teki Pariisissa radiolähetyksen, jossa hän tuomitsi tämän päätöksen. 'En puhu kenenkään muun kuin itseni puolesta ja ilman minkään hallituksen aiempaa tietämystä. Puhun yksinkertaisesti viimeisen sodan sotilaana, jonka vilpittömin rukous on, ettei tällainen julma ja tuhoisa hulluus enää koskaan valtaisi ihmiskuntaa. hiljaisuus nyt vain sen ilmeisen vaaran vuoksi, että saatamme kaikki olla lähempänä neljännesvuosisata sitten tapahtuneiden synkkien tapahtumien toistoa. Sinä ja minä tiedämme, että rauha on aivan liian tärkeä asia, jotta onneamme voitaisiin kohdella kuin Tiedämme myös, että modernissa sodankäynnissä voitto on vain pahan voimilla.' (2)



Yli 400 000 000 ihmistä kuuli lähetyksen ja siitä keskusteltiin paljon muualla maailmassa. Se on kuitenkin jäänyt täysin tuntemattomaksi Britanniassa, koska se kielsi sen BBC Chamberlainin käskystä. Windsorin herttua käytti yhteystietojaan amerikkalaisessa yleisradioverkostossa ja puhe vuoti toimittajille ympäri maailmaa. Se oli kuitenkin edelleen kielletty Britanniassa. Tapa, jolla nämä tiedot tukahdutettiin, osoitti tapaa, jolla sensuuri toimisi aikana Toinen maailmansota . (3)

Hätävaltalaki

3. syyskuuta 1939 alahuone hyväksyi Hätävaltalaki . Tämän ansiosta Britannian hallitus saattoi käytännössä tehdä mitä se halusi jokaisen kansalaisen vapaudella ja omaisuudella yksinkertaisesti antamalla asianmukainen asetus ilman viittausta parlamenttiin. Sensuuri määrättiin ulkomaille postiin ja puhelinten runkolinjoja salattiin, vaikka yleisö ei tiennyt tätä. Lokakuuhun mennessä kaikkien kansalaisten kansallinen rekisteri oli valmis. Jokainen sai ruskeanvärisen henkilökortin, jossa oli kuusi- tai seitsennumeroinen henkilötunnus. (4)

Muutama päivä hätävaltalain hyväksymisen jälkeen levitettiin salaista sisäistä hallitusta. Nimeämätön virkamies totesi: 'Ihmisten täytyy tuntea, että heille kerrotaan totuus. Epäluottamus synnyttää enemmän pelkoa kuin tietämystä käänteistä. Julkisuuden saavuttamisen kannalta tärkeintä on vakaumus, että pahin tiedetään… ihmisten tulee olla kerrottiin, että tämä on siviilien sota tai kansansota, ja siksi heidät tulee ottaa hallituksen luottamuksen piiriin enemmän kuin koskaan ennen… Mikä on totuus? Meidän on omaksuttava pragmaattinen määritelmä. Sen uskotaan olevan Hallitus olisi siis viisas kertoa totuus ja jos riittävä hätä ilmaantuu, kertoa yksi suuri, jyskyttävä valhe, joka sitten uskotaan.' (5)

  Philip Zec, The Daily Mirror (18. syyskuuta 1939)
Philip Zec , Daily Mirror (18. syyskuuta, 1939)

Kaksi päivää ennen sodan puhkeamista hallitus perusti tiedotusministeriön. Ministeriön suunnitelmat olivat laatineet Rex Leeper , ulkoministeriön uutisosaston johtaja. Tämän järjestelmän mukaan ministeriö olisi vastuussa kaiken sodan syytteeseen liittyvän tiedon levittämisestä ja propagandasta kotimaassa ja ulkomailla. (6) John C. Davidson Konservatiivisen puolueen puheenjohtaja kuvaili sodanaikaisen propagandakoneiston suunnitelmia sellaiseksi, että 'josta tahansa totalitaarinen valtio olisi ylpeä'. (7)

Vain viikko sodan jälkeen uusi ministeriö sai näyttämään naurettavalta, kun Pariisin tiedotusvälineiden kautta vuoti uutinen, että Brittiläiset retkikuntajoukot oli Ranskan maaperällä. Aluksi sotatoimisto vahvisti uutisen toimittajille. Sitten se muutti mielensä ja kutsui poliisin takavarikoimaan sanomalehtien ensimmäiset painokset. Tämä sisälsi ratsian sanomalehtitoimistoihin ja junien pysäyttämisen ja ulos ajavien autojen pysäyttämisen Lontoo estämään sanomalehtien pääsyn yleisölle. Kun Francis Williams , toimittaja Daily Herald , huomautti tiedotusministeriölle, että Ranskan radio oli lähettänyt brittijoukkojen läsnäolon useaan otteeseen ja että sen sensuuripolitiikka ei toiminut, sen tiedottaja vastasi: 'Sanomalehdet ovat saattaneet julkaista lisätietoja. Et voi. odottaa, että emme luota sanomalehtiin.' (8)

Sodan neljän ensimmäisen viikon aikana tiedotusministeriön henkilöstö kasvoi 12:sta 999:ään, joista vain 43 oli toimittajia. Sanomalehdet valittivat tästä sensuuriyrityksestä. Daily Express sanoi, että Britannia tarvitsee pian lehtiset ratsioita itselleen kertoakseen omille ihmisilleen, miten sota etenee. Kenraali Magor John Hay Beith , War Officen PR-johtaja, otti epätavallisen askeleen kirjoittaessaan Ajat selittää, miksi tämä politiikka oli kehitetty, ja huomautti, että saksalaiset menestyivät niin hyvin propagandarintamalla. Beith lupasi kuitenkin parannuksia. 'Suuri joukko kirjeenvaihtajia, mukaan lukien täysin edustava amerikkalainen joukko... on nyt joukkojen kanssa Ranskassa.' (9)

Dunkerque

Viidentoista brittiläisen ja yhdeksän amerikkalaisen toimittajan ryhmä sai matkustaa brittijoukkojen kanssa Eurooppaan. Heistä huolehti joukko vanhoja etonialaisia, sotilasupseereja, jotka olivat usein humalassa. Tähän kuului suuri maanomistaja, Charles Tremayne , jonka tiedettiin juovan siistiä giniä aamiaiseksi ja joka söi sitä kolme pulloa päivittäin. O. D. Gallagher , joka työskenteli Daily Mail kerrottiin myöhemmin Phillip Knightley : 'Johtavat upseerit olivat niin hämmästyttäviä pilapiirroksia Britannian armeijan vakituisista upseereista ja yläluokista, että ne olivat tuskin uskottavia. He olivat joko humalassa puolet ajasta tai puoliksi humalassa koko ajan.' (10)

Hieman yli 338 200 sotilasta (joista 150 200 oli ranskalaisia) tuotiin ulos Dunkerque , pääasiassa 26. toukokuuta ja 4. kesäkuuta välisenä aikana, ja ylitti kanaalin Isoon-Britanniaan sotalaivoilla ja tilaisuutta varten kootulla pienvenelaivueella. Britannian armeijan uhrit Ranskassa olivat yhteensä 68 111. Kaikkiaan Dunkerquesta tuotiin Englantiin 338 226 miestä, joista 139 097 oli Yhdistyneen kuningaskunnan jäseniä. Ranskan armeija . Ranskaan jäi jäljelle 2 472 asetta, 20 000 moottoripyörää ja lähes 65 000 muuta ajoneuvoa. Lähes kaikki 445 brittipanssarivaunua, jotka oli lähetetty Ranskaan BEF:n kanssa, hylättiin. Kuusi tuhoajaa oli upotettu ja 19 vaurioitunut. RAF oli myös menettänyt 474 lentokonetta. (11)

  Philip Zec, Oi' - you haven't finished this one." The Daily Mirror (1st June, 1940)
Philip Zec , 'Tätä tietä tsemppiä' Daily Mirror (1. kesäkuuta 1940)

Kenraali William Ironside , keisarillisen kenraaliesikunnan päällikkö, kertoi Anthony Eden , 'Tämä on Brittiläisen imperiumin loppu.' Churchill vetosi sanomalehtiin, jotta ne eivät esittäisi sitä suurena tappiona. The Daily Mirror kuvaili operaation 'Bloody Marvellous' ja Sunnuntain lähetys ehdotti, että jumalallinen väliintulo oli vastuussa. Se huomautti, että Dunkerque oli seurannut valtakunnallista rukouspalvelua ja että evakuoinnin aikana 'Englannin kanaalista, se tunnetusti karkea vesialue, joka on tuonut ahdistusta niin monille lomailijoille onnellisempina aikoina, tuli yhtä tyyni ja tasainen kuin lampi... ja kun sileä meri auttoi laivojamme, sumu suojeli joukkojamme vihollisen ilmavoimien tuhoisalta hyökkäykseltä.' (12)

New York Times yhtyi tähän viestiin: 'Niin kauan kuin englannin kieli säilyy, sanaa Dunkerque puhutaan kunnioituksella. Sillä tuossa satamassa, sellaisessa helvetissä, jota ei ole koskaan ennen leimattu maan päällä, viimeisen taistelun lopussa ja viat, jotka ovat kätkeneet demokratian sielun, putosivat pois. Siellä hän lyötynä, mutta voittamattomana, loistaessa loistossaan, kohtasi vihollisen.' (13)

Edward Murrow , radioaseman CBS, oli ainoa eriävä ääni, kun hän väitti, että 'vetoamista on tapana kutsua voitoksi'. (14) Tämä oli kuitenkin vain amerikkalaisen yleisön saatavilla. Phillip Knightley , kirjoittaja Ensimmäinen uhri: Sotakirjeenvaihtaja sankarina, propagandantekijänä ja myytintekijänä (1982), on huomauttanut, että 'vasta 1950-luvun lopulla ja 1960-luvun alussa - melkein 20 vuotta tapahtuman jälkeen - alkoi syntyä täydellisempi, todenmukaisempi kuva Dunkerquesta.' (15)

Tietoministeriö

Pian sen jälkeen Winston Churchill hänestä tuli pääministeri, jonka hän nimitti Lordi Beaverbrook , lehdistöparoni, lentotuotannon ministeriksi. Hänen toinen roolinsa oli kuitenkin valvoa, mitä lehdistöllä oli sanottavaa hallitukselta. Jotkut Churchillin ministereistä, mukaan lukien Clement Attlee , joka inhosi Beaverbrookia 'harvinaisella intensiteetillä niin rauhalliselle miehelle'. Se oli kuitenkin inspiroitunut valinta kenraaliluutnanttina Ian Jacob huomautti: 'Beaverbrook lentokonetuotantoministerinä on edelleen Beaverbrook lehdistökuningas.' (16)

Duff Cooper tuli uusi tiedotusministeri. Cooper oli ollut yksi kaatumisen päähenkilöistä Neville Chamberlain kun hän erosi hallituksesta tyynnytys . Churchill oli erittäin kiinnostunut siitä, mitä sanomalehdet sanoivat hänestä ja Robert Barrington-Ward , toimittajan Ajat kuvaili häntä painavan 'mielumminkin aivoissa'. (17) Churchill suuttui usein siitä mitä hänestä ilmestyi, mutta oli vähemmän kiinnostunut muista asioista. Cooper oli järkyttynyt Churchillin tuen puutteesta ja Michael Balfour , joka työskenteli tiedotusministeriössä, lainasi häntä sanoneen: 'Kun pyysin tukea PM:ltä, sain sitä harvoin. Hän ei ollut kiinnostunut aiheesta. Hän tiesi, että propaganda ei voita sotaa.' (18)

Ihmiset huomasivat pian, että hallitus salasi heiltä tietoja. Natsihallitus käytti tätä tilannetta hyväkseen ja William Joyce (Lord Haw Haw) tarjosi vaihtoehtoisen uutislähteen sodasta. Joycen lähetykset tulivat Berliinin studioista ja välitettiin Saksan hallitsemien radioasemien verkon kautta, joihin kuuluivat Hampuri, Bremen, Luxemburg, Hilversum, Calais, Oslo ja Zeesen. The Saksalainen Büro Concordia järjestö, joka johti useita mustaa propagandaasemia, joista monet teeskentelivät lähettävänsä laittomasti Britannian sisältä. Vaikutustensa huipulla, vuonna 1940, Joycella oli arviolta kuusi miljoonaa säännöllistä ja 18 miljoonaa satunnaista kuuntelijaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa. (19)

Nämä lähetykset rohkaisivat leviämään huhuja, jotka heikensivät sotaponnisteluja. Sodan alussa koulumestari tuomittiin vankilaan, koska hän esitti oppilailleen 'tappion' teorioita. Sotaponnisteluja vahingoittavien tarinoiden leviämistä yritettiin pysäyttää. Kesäkuussa 1940 annettu hätätilamääräys teki rikokseksi levittää 'mikä tahansa raporttia tai lausuntoa' sodasta, joka 'todennäköisesti aiheutti hälytystä tai masennusta'. Enintään 50 punnan sakkoja voidaan määrätä, jos sinut todetaan syylliseksi rikokseen. (20)

Hallitus onnistui erittäin menestyksekkäästi antamassa asiasta vääriä tietoja Britannian taistelu : Kuten A. J. P. Taylor , kirjoittaja Englannin historia: 1914-1945 (1965) huomautti, että lentäjät auttoivat heitä tässä: 'Molemman puolen lentäjät luonnollisesti liioittivat vaatimuksiaan taistelun kuumuudessa. Britit väittivät tuhonneensa 2 698 saksalaista lentokonetta Britannian taistelussa ja itse asiassa tuhonneensa 1 733. RAF hävisi 915 lentokonetta. Hävittäjällä oli 656 lentokonetta 10. heinäkuuta ja 655 25. syyskuuta.' (21)

Aikana Blitz the Päivittäinen Työntekijä , sanomalehti Ison-Britannian kommunistinen puolue (CPGB) oli erittäin kriittinen hallitusta kohtaan, erityisesti sen huonosta suorituksesta julkisten turvakotien tarjoamisessa. Se kommentoi: 'Hallituksen suojapolitiikka ei ole vain epäpätevyyden ja laiminlyönnin historiaa, se on laskelmoitua luokkapolitiikkaa... Päättäväisyyttä olla antamatta suojaa, koska voitto asetetaan ihmishenkien edelle... hallituksen konkurssi suojapolitiikka on kaikkien nähtävissä... turvassa omissa luksussuojissaan hallitsevan luokan on pakko antaa periksi.' (22)

Amerikkalaiset toimittajat kritisoivat myös hallitusta tässä asiassa. Edward Murrow , CBS, kertoi amerikkalaisille, että vanha Britannia oli kuolemassa ja että tavalliset ihmiset esittivät kiusallisia kysymyksiä: 'Miksi pitää olla 800 000 työtöntä, kun tarvitsemme turvakoteja? Miksi uusia rakennuksia rakennetaan, kun tarve on pommittujen rakennusten hylky. poistetaan kaduilta? Mitä teemme voitolle, kun se on voitettu? (23) Drew Middleton , toinen amerikkalainen toimittaja, valitti myös tavasta, jolla Britannian hallitus kontrolloi sanomalehtiä: 'Saimme tietoomme valtavasta propagandakoneistosta, joka pumppaa esiin hallituksen näkemyksiä.' (24)

Daily Mirror & Sunnuntain kuva

Hugh Cudlipp , -lehden toimittaja Sunnuntain kuva , oli myös joku, joka antoi hallitukselle vaikean ajan. Hän oli ollut vahva kannattaja Winston Churchill kampanjassaan vastaan tyynnytys mutta oli pettynyt toimiinsa tullessaan pääministeriksi. Artikkelissa 6. lokakuuta 1940 Cudlipp ylisti työministerien nimittämistä, mutta katsoi, että ikääntyneitä jäseniä oli liian paljon. Konservatiivipuolue hallituksessa: 'Pahimman tyyppinen puoluepolitiikka on ollut tämän kabinetin jälleenrakentamisen perusta. Epäonnistumiset ja keskinkertaisuudet on säilytetty, koska he ovat konservatiiveja: pätevät miehet on jätetty huomiotta, koska he eivät ole poliittisessa puoluepelissä merkittäviä.' (25)

Seuraavana päivänä Churchill piti sotakabinetin kokouksen, jossa hän otti esiin kysymyksen Cudlippin ja muiden artikkelien julkaisemisesta vasemmistolehdistössä. Churchill väitti: 'Näiden artikkeleiden välitön tarkoitus näytti olevan vaikuttaa armeijan kurinalaisuuteen, yrittää horjuttaa hallituksen vakautta ja tehdä vaikeuksia hallituksen ja järjestäytyneen työvoiman välille. Hänen harkitun harkinnassaan oli paljon muutakin näiden artikkeleiden takana kuin tyytymättömyys tai rispaantuneet hermot. Ne puolustivat jotain mitä vaarallisinta ja pahantahtoisinta, nimittäin yritystä saada aikaan tilanne, jossa maa olisi valmis antautumaan rauhaan.' (26)

Churchill kysyi, kuka omisti nämä sanomalehdet. hyvä herra John Anderson vastasi: ' Daily Mirror ja Sunnuntain kuva olivat kombinaatin omistuksessa. Pankkien hallintarekisteröityjen hallussa oli suuri määrä osakkeita, ja oli voitu todeta, kenellä henkilöllä oli määräysvalta sanomalehden taloudelli- sesti. Uskottiin kuitenkin, että herra I. Sieff ( Israel Sieff , englantilainen liikemies ja sionisti ja myöhemmin brittiläisen jälleenmyyjän Marks & Spencerin puheenjohtaja) oli erittäin kiinnostunut lehdestä, ja että herra Cecil Harmsworth King ( Cecil King , molempien sanomalehtien johtaja) vaikutti lehden toimintaan.' Anderson väitti edelleen, että 'olisi väärin yrittää lopettaa näiden artikkeleiden julkaiseminen rikossyyttäjän toimesta tuomioistuimissa.' (27)

Kuten Wilfrid Roberts , Liberaalipuolue Kansanedustaja huomautti: ' Daily Mirror kuului alun perin lordi Rothermerelle. Noin kymmenen vuotta sitten Lord Rothermere myi osakkeensa vähitellen pörssissä. Heidät kasvatettiin pienissä lohkoissa. Ei ole olemassa suurta tai määräysvaltaa olevaa osakeryhmää, joka on nyt yhden henkilön hallussa. Hallintarekisteröityjen osakkeet edustavat vain viidestä kymmeneen prosenttia koko paperin omistusosuudesta. Toisin sanoen tätä paperia, toisin kuin monia muita, johtaa hallitus ja puheenjohtaja. Daily Mirror ei ole muuttunut (politiikkansa) viimeisen viiden tai kuuden vuoden aikana. Sen henkilökunta ei ole vaihtunut siitä lähtien, kun pääministeri kirjoitti sille.' (28)

Clement Attlee tarjoutui puhumaan H. G. Bartholomew ja Cecil King , kaksi sanomalehtiryhmän johtavaa hahmoa. He tapasivat 12. lokakuuta 1940 hallituksen ministerien käyttämässä ilmahyökkäyssuojassa. King kirjasi päiväkirjaansa, että Attlee kertoi heille, että hallitus uskoi, että sanomalehdet osoittivat kumouksellista vaikutusta, joka saattaisi vaarantaa kansakunnan sotaponnistelut. 'Pyysin häntä antamaan esimerkin. Hän sanoi, ettei hän voinut ajatella yhtä... Attlee oli kriittinen, mutta niin epämääräinen ja välttelevä, että se oli melko merkityksetön. Saimme vaikutelman, että meteli oli todella Churchillin, että Attlee oli ollut ryhtyi tekemään jotain, josta hän ei todellakaan ollut kiinnostunut, eikä hän ollut vaivautunut lukemaan esitteistään.' (29)

Cudlipp järkytti monia ihmisiä Konservatiivipuolue hyökkäysten kanssa hallitusta vastaan ​​ja joulukuussa 1940 Quintin Hogg , kysyi alahuone 'Miksi herra Hugh Cudlipp, noin kaksikymmentäseitsemän vuoden ikäinen ja lehden toimittaja Sunnuntain kuva , ei ollut kutsuttu asepalvelukseen.' (30) Ernest Bevin , Churchillin hallituksen työministeri vastasi: 'Herra Cudlippin kutsumista lykättiin hänen työnantajiensa hakemuksesta tiedotusministeriön tukemana. Ymmärrän, että tämä lykkäys oli vastoin herra Cudlippin itsensä voimakasta toivetta ja Tämän seurauksena hänen työnantajansa peruuttivat myöhemmin lykkäyspyynnön. Sen mukaisesti tehdään järjestelyjä herra Cudlippin lähettämiseksi asevoimiin.' (31)

Pääkirjoituksessaan sanomalehti syytti Westminsterin poliitikkoja 'ihmisten pettämisestä' ja päätteli, että Winston Churchillin pitäisi pakata monet heistä, mukaan lukien puolet ministereistään, 'pysyvää lepohoitoa varten'. (32) Churchill vaati välittömästi, että sisäministeri tukahduttaisi loukkaavan sanomalehden. Jos artikla ei riko olemassa olevia puolustusmääräyksiä, tulee ottaa käyttöön uusi asetus. Morrison oli eri mieltä ja väitti, että 'mielipidevapauden demokraattinen periaate merkitsi sen riskin ottamista, että haitallisia mielipiteitä saatetaan levittää'. (33)

Päivittäinen työntekijä kielletty

sisäministeri, Herbert Morrison , oli kasvavassa määrin huolissaan käyttäytymisestä Päivittäinen Työntekijä . Hän oli erityisen huolissaan sen vaatimuksesta neuvotella rauhaa Adolf Hitler . Myöhemmin samana vuonna CPGB sponsoroi ja Päivittäinen Työntekijä mainosti sarjaa 'kansan sopimuksia' edistääkseen neuvoteltua rauhaa. Mikä tahansa hallitus, joka haluaa säilyttää kansallisen moraalin ja yhtenäisyyden maan synkimpinä päivinä Blitz oli varmasti häiriintynyt. Siksi hän päätti käyttää sääntöä 2D Hätävaltalaki ('Systemaattiseen julkaisuun, jonka tarkoituksena oli herättää vastustusta sodan syytteeseenpanoa vastaan ​​onnistuneeseen numeroon') ja päätti sulkea sanomalehden. (34)

21. tammikuuta 1941 poliisi otti lehden toimistot haltuunsa Lontoo ja Glasgow . Morrison ryhtyi myös samaan toimeen lehtiä vastaan, Viikko , muokannut Claud Cockburn . The Työväen puolue äänesti ylivoimaisesti Morrisonin päätöksen puolesta. Alahuoneessa vasemmistolainen kansanedustaja Anueurin Bevan , esitti pätevän vastalauseen, koska sanomalehti ei saanut ilmaista kantaansa, ja hän sai puolen tusinan kollegan tuen. (35)

Morrison perusteli päätöstään Omaelämäkerta julkaistiin sodan jälkeen: 'The tukahduttaminen Päivittäinen Työntekijä ei tietenkään ollut hyökkäys vapautta vastaan... orjallinen tottelevaisuus Moskovan linjalle oli vapauden kieltäminen... orjallinen tottelevaisuus Moskovan linjalle oli painetun sanan vapauden kieltämistä. Oli todisteita siitä, että lehti lietsoi epävirallisia lakkoja ja kiistoja. Sen artikkelit olivat riittävän salakavalia aiheuttaakseen suoraa vahinkoa sotaponnisteluille... Ei yllättäen Venäjältä tullut protestia sodan sulkemisesta. Päivittäinen Työntekijä . Neuvostoliitto ihailee aina rohkeaa ja lujaa toimintaa.' (36)

Lordi Beaverbrookin juoni

Winston Churchill oli nimittänyt Lordi Beaverbrook lentokoneiden tuotantoministeriksi taatakseen hänelle tuen Daily Express ja Iltastandardi hänen hallituksensa puolesta. Miehet olivat olleet eri mieltä sovituksesta, mutta he olivat työskennelleet yhdessä Ensimmäinen maailmansota ja oli tietoinen 'voimastaan ​​inspiroida ja ajaa, hänen kyvystään päästä ongelman ytimeen nopeudella, hänen kieltäytymisestään olla epätoivoinen tai myöntänyt tappionsa'. Churchill kommentoi: 'Tarvitsin hänen elinvoimaista ja elinvoimaista energiaansa.' (37)

Kuitenkin vuonna 1942 Beaverbrook alkoi suunnitella Churchillin selän takana uuden hallituksen perustamista, jota lehdistöherrat hallitsevat. Kuten Lance Price huomautti: 'Yksikään lehdistöparoni ennen tai sen jälkeen ei ole nauttinut niin suuresta todellisesta poliittisesta vallasta kuin Lord Beaverbrook, mutta silti se ei riittänyt... Vain Beaverbrookin villeimmissä unelmissa hän olisi voinut tulla pääministeriksi. Hän oli matkalla ulos, ei ylös .' (38)

13. helmikuuta 1942 Päivittäinen posti juoksi 'väkivaltaisesti Churchill-vastaista, hallituksen vastaista johtajaa', joka oli aiheuttanut raivoa Downing Streetillä. hyvä herra Henry Channon , hallituksen nuorempi ministeri, kuuli puheen, että Beaverbrook aikoi kaataa Churchillin ja asettaa itsensä hallituksen johtoon. (39) Churchillin vaimo valitti Beaverbrooksin 'juokittelusta ja petoksesta' ja ehdotti, että 'vapautat itsesi tästä mikrobista' ja hänen potkunsa jälkeen näet 'eikö ilma ole kirkkaampi'. (40)

Churchill päätti kääntyä Työväen puolue ministereille tukea. Hän teki tämän nimittämällä Clement Attlee hallituksen varajohtajana ja Richard Stafford Cripps johtajana alahuone . Beaverbrook vastusti päätöstä voimakkaasti. Churchill poisti nyt Beaverbookin sotakabinetista, mutta pysyi silti virassa. Beaverbrook piti tätä mahdottomana hyväksyä ja erosi hallituksesta 26. helmikuuta. Attlee, joka oli voittanut valtataistelun Beaverbrookin kanssa, totesi myöhemmin, että hän 'oli ainoa paha mies, jonka olen koskaan tavannut'. (41)

Archibald Rowlands , lentotuotannon ministeriön kansliapäällikkö, oli lordi Beaverbrookin läheinen ystävä. Myöhemmin hän selitti, miksi Beaverbrook jätti hallituksen: 'Todellinen syy kieltäytyä jäämästä sotahallitukseen oli se, että hän katsoi, että nykyinen hallinto oli menettämässä jalansijaa yleisessä arvossa ja oli todennäköisesti lyhytikäinen - eikä hän halunnut yhdistetään sen romahtamiseen.' (42)

Philip Zec sarjakuva

Pian taudin puhkeamisen jälkeen Toinen maailmansota , Daily Mirror värvätty Philip Zec sarjakuvapiirtäjänä. Zecin sarjakuvat olivat välitön menestys lukijoiden keskuudessa. Zec, kuka oli juutalainen , tunsi intohimoisesti tarvetta voittaa Hitler, tuotti sarjan tehokkaita sarjakuvia sodasta. Hänen veljensä, Donald Zec , huomautti: 'Hän esitti Hitlerin, Göringin ja muut natsien hierarkiassa jyrkänteinä. Korvaamalla pilkan myrkyllä ​​hän piirsi heidät usein käärmeiksi, korppikotkaksi, rupikonnaksi tai apinoksi. Ei ole yllättävää, että luettelossa oli vangittu saksalaisia ​​asiakirjoja. Zecin nimi pidätettävien joukossa heti, kun Englanti oli kaatunut.' (43)

Zec järkytti joskus Britannian hallitusta sarjakuvillaan. 5. maaliskuuta 1942 Daily Mirror julkaisi sarjakuvan hallituksen päätöksestä nostaa bensiinin hintaa. Sarjakuvassa näytettiin torpedoitua merimiestä, jonka kasvot olivat öljyssä, makaamassa lautalla. Journalisti, William Connor , jossa oli kuvateksti: 'Bensiinin hintaa on korotettu yhdellä pennillä. Virallinen.' Kuten Angus Calder huomautti: 'Vaikka monet lukijat näyttävät hyväksyneen tämän nimellisarvossaan kehotuksena, jonka mukaan heidän ei pitäisi valittaa pulasta ja hintojen noususta näinä aikoina, Morrison käsitti sen tarkoittavan, että merimiehet vaaransivat henkensä voittoa tavoittelevien hyväksi. Ernest Bevin oli hänen kanssaan samaa mieltä, ja Churchill halusi lehden välitöntä tukahduttamista.' (44)

  Bensiinin hintaa on korotettu pennin verran." Official Philip Zec, The Daily Mirror (5th March, 1942)
– Bensiinin hintaa on korotettu yhdellä pennillä. Virallinen
Philip Zec , Daily Mirror (5. maaliskuuta 1942)

Samassa numerossa oli pääkirjoitus, jossa pilkkattiin armeijan johtajia 'messinkinappeiksi, luupäisiksi, sosiaalisesti ennakkoluuloisiksi, ylimielisiksi ja nirsoiksi, joilla on taipumus sydänsairauksiin, apopleksiaan, diabetekseen ja korkeaan verenpaineeseen'. (45) Winston Churchill uskoi, että sarjakuva viittasi siihen, että merimiehen henki oli asetettu vaakalaudalle bensiiniyhtiöiden voittojen parantamiseksi. 'Hän julisti, että sillä oli varmasti voimakas vaikutus, joka estää merimiehiä suostumasta palvelemaan öljytankkereilla. Johtava artikkeli, jota hän piti törkeänä ja sopimattomana kunnianloukkauksena armeijan ylempiä upseeria kohtaan ja muuten nimittäneelle hallitukselle. he, ja yksi aikoi levittää hälytystä ja epätoivoa riveissä ja saada miehet olemaan haluttomia taistelemaan siinä uskossa, että iäkkäät ja typerät epäpätevät joutuivat heidän kuolemaansa.' (46)

Vuonna alahuone , Herbert Morrison , sisäministeri, kutsui sitä 'pahaksi sarjakuvaksi' ja Ernest Bevin , työministeri, väitti, että Zecin työ alensi armeijan ja suuren yleisön moraalia. 18. maaliskuuta 1942 mennessä lakimiehet ilmoittivat Morrisonille, että sanomalehden julkaisemat sarjakuvat ja artikkelit rikkoivat sääntöä 2D. Morrison kuitenkin päätti vastustaa tätä sen jälkeen, kun eräs hänen neuvonantajansa väitti, että sanomalehden 'kritiikki heijasti yksinkertaisesti todellista ja laajalle levinnyt pettymys hallitukseen ja että olisi erittäin harkitsematonta lyödä suukappaletta aidon kansantunteen puolesta'. (47)

Churchill järjesti MI5 tutkia Zecin taustaa, ja vaikka he ilmoittivat, että hänellä oli vasemmistolaisia ​​mielipiteitä, ei ollut todisteita hänen osallistumisesta kumoukselliseen toimintaan. H. G. Bartholomew ja Cecil Thomas heidät määrättiin Morrisonin eteen sisäministeriössä. Zecin sarjakuvaa kuvailtiin 'Goebbelsin arvoiseksi parhaimmillaan', ja Thomasin kiihtyessä Morrison kertoi hänelle, että 'vain erittäin epäisänmaallinen toimittaja voi antaa sen julkaistavaksi'. Morrison kertoi Bartholomew'lle, että 'vain tyhmä tai joku sairasmielinen voi olla vastuussa' siitä, että hän salli Daily Mirror julkaista tällaista materiaalia. (48)

Kun Anueurin Bevan kuuli, että hallitus harkitsi sen sulkemista Daily Mirror hän pakotti keskustelun aiheesta alahuone . Jotkut kansanedustajat olivat järkyttyneitä, kun Herbert Morrison ehdotti, että sanomalehti saattaisi olla osa fasistista juonetta Britannian hallituksen heikentämiseksi. Useat huomauttivat, että Daily Mirror oli kampanjoinut fasismia vastaan ​​Euroopassa 1930-luvun alusta lähtien. Näin tehdessään se oli tukenut Churchilliä ja Morrisonia heidän taistelussaan vastaan tyynnytys , ulkopolitiikkaa Neville Chamberlain s hallitus. (49)

Bevan väitti keskustelussa, että: 'En pidä Daily Mirror enkä ole koskaan pitänyt siitä. En näe sitä kovin usein. En pidä sellaisesta journalismista. En pidä strip-tease-artisteista. Jos Daily Mirror Riippuen siitä, että ostin sen, sitä ei koskaan myyty. Mutta Daily Mirror ei ole varoitettu, koska ihmiset eivät pidä sellaisesta journalismista. Hän ei varoita siitä, koska sisäministeri on esteettisesti vastenmielinen... Hän (Morrison) on väärä mies sisäministeriksi. Hän on ollut useiden vuosien ajan työväenpuolueen noitalöytäjä. Hän on ollut työväenpuolueen pahojen henkien haistaja vuosia. Hän rakensi mainettaan valitsemalla työväenpuolueen ihmisiä karkotettaviksi ja tukahdutettaviksi. Hän ei ole mies, jolle näitä valtuuksia pitäisi uskoa, koska hänen henkensä on todella suvaitsematon, olipa hänen ilmaisunsa kuinka pehmeä tahansa. Sanon kaikella vakavillaan ja vakavasti, että häpeän syvästi, että työväenpuolueen jäsenestä tulee tällaisen väline. Kuinka voimme kutsua tämän maan ihmisiä ja puhua vapaudesta, jos hallitus tekee kaikkensa heikentääkseen sitä? Hallitus yrittää tukahduttaa kriitikot. Ainoa tapa, jolla hallitus voi kohdata kriitikot, on korjata ne vääryydet, joista ihmiset kärsivät, ja korjata politiikkansa.' (50)

Enemmistö kansanedustajista oli tiukasti Morrisonin takana, joten asiasta ei äänestetty. Lehdistö oli ymmärrettävästi vähiten tyytyväinen häneen. Ajat , Manchester Guardian , Uutiset Chronicle ja Daily Herald vastusti tapaa, jolla hän oli uhannut käyttää puolustusmääräystä 2D hallituksen kriitikkoja vastaan. The Kansalaisvapauksien neuvosto ilmaisi myös vakavan huolensa ja järjesti joukkomielenosoituksen Lontoossa huhtikuussa. On väitetty, että 'Morrisonille ei ollut iloinen kokemus kansalaisvapauksien viholliseksi pilaamisesta, kun hän oli taistellut niin kauan kulissien takana suojellakseen lehdistönvapautta.' (51)

  Philip Zec, Oi' - you haven't finished this one." The Daily Mirror (1943)
Philip Zec , Oi' - et ole lopettanut tätä.' Daily Mirror (1943)

Hugh Cudlipp myöhemmin tallentaa hänen ilo, kun tutkitaan salaisia ​​tiedostoja sodan jälkeen nähdä, miten toimia Daily Mirror ja Sunnuntain kuva nähtiin sisällä Natsi-Saksa . 'Philip Zec oli sosialisti ja siksi kiihkeästi natsivastainen. Hän oli myös juutalainen ja kiihkeästi Hitlerin vastainen. Vihollisen auttaminen? Kun liittolaiset tutkivat Saksan korkean johtokunnan paperit tai vastaavat, jotka olivat saatavilla. sota, julkaistiin asiakirja, joka vähensi Britannian sotakabinetin näkemyksen siitä Peili ja Kuvallinen vuoden 1940 lopussa, 1941 alussa ja keväällä 1942. Asiakirjassa määrättiin, että kaikki Mirrorin johtajat pidätettiin välittömästi, kun Lontoo miehitettiin.' (52)

Poliitikot ja lehdistö

Jälkeen Adolf Hitler määräsi hyökkäyksen Neuvostoliitto , jäseniä Ison-Britannian kommunistinen puolue (CPGB) tuli yhtäkkiä kansallissodan innokkaita kannattajia ja agitaatio alkoi sallia Päivittäinen Työntekijä sanomalehti julkaistaan ​​uudelleen. Morrison vastusti aluksi, mutta elokuussa 1942 painostuksen jälkeen Työväen puolue vuosittaisessa konferenssissa ja kansallisessa toimeenpanoneuvostossa, ja tulevassa epäluottamuslauseessa Ammattiliittojen kongressi , hän esitti ja poisti kiellon. (53)

The Daily Mirror jatkoi hallituksen kritisoimista, kun sen toimittajat löysivät esimerkkejä epäpätevyydestä. Sen postilaukku osoitti ylivoimaista tukea sen kampanjointityylille. Sen sarjakuvat, erityisesti ne, jotka on tuottanut Philip Zec , keskittyi kuvaamaan brittiläisiä siviilejä poliitikkojen sijaan sodan todellisina sankareina ja sankarittareina. 15. heinäkuuta 1943 julkaistu sarjakuva heijasti tätä näkökulmaa. Christopher Tiffney on huomauttanut: 'Vaikka kunnia väistämättä meni lentäjille ja miehistölle, jotka vaaransivat henkensä päivittäin Luftwaffea ja vihollisen ilmatorjunta-ammureita vastaan, heidän lentämänsä lentokoneet ja heidän pudottamansa pommit piti tuottaa valtavia määriä Niiden miesten ja naisten ponnistelut, jotka pitivät tuotantolinjoja pyörimässä huolimatta tuhoisista pommi-iskuista Britannian tuotantokeskuksissa, kuten Coventryssa, Bristolissa ja Birminghamissa sekä sodan ruoka-, polttoaine- ja vaatetuspuutuksista, eivät olleet vähäisiä. sankarillista.' (54)  "The Aces who never fly" The Daily Mirror (15th July, 1943)

Philip Zec , 'Ässät, jotka eivät koskaan lennä' Daily Mirror (15. heinäkuuta 1943)

Winston Churchill pelkäsi hirveästi, että tämä kritiikki vaikuttaisi hänen suosioonsa ja kysyi Ernest Bevin painostaakseen Daily Herald tarjota tukea. Kuten Liberaalipuolue oli myös liittynyt koalitioon ja heitä pyydettiin työskentelemään ystäviensä parissa tiedotusvälineissä. Joka aamu Churchill luki kaikki päivän sanomalehdet. The Daily Telegraph oli Churchillin uskollisin puolustaja ja pääministeri kertoi Robert Barrington-Ward , toimittajan Ajat , että hän luki 'lehdet joka aamu, Ajat , viimeinen mutta yksi', joka päättyy ' Lennätin , koska tiesin, että kaikki järjestyy!' (55)

BBC ja propaganda

The BBC hänellä oli monopoli valtuutettuun radiolähetystoimintaan Britanniassa. Kuten Angus Calder on huomauttanut: 'BBC-monopolin ansiosta on helppoa varmistaa, että lähetyksessä kuullaan vain 'turvallisia' ihmisiä, esinauhoituksen käyttö teki kaksinkertaisen varmuuden. Sensuurit tarkastivat suorien ohjelmien käsikirjoitukset etukäteen. Suorana lähetyksenä Kun keskustelut pidettiin, kuuluttaja istui studiossa ja vertasi huolellisesti puhujan sanoja edessään olevaan sensuroituun käsikirjoitukseen, jossa oli erityinen kytkin, jolla hän saattoi katkaista kaiuttimen välittömästi, jos hän jää. käytetään pääasiassa spontaaneihin ohjelmiin, kuten Brains Trust ; sillä oli se haittapuoli, että jos joku luotettu esiintyjä olisi yhtäkkiä mennyt sekaisin ja huutanut 'Rauha hinnalla millä hyvänsä!' tai 'Saksalaiset ovat täällä!', vahinko olisi tapahtunut ennen kuin kytkintä olisi voitu käyttää. Mutta käsikirjoittamattomissa keskusteluissa oli vähän tietoturvavuotoja.' (56)  "Leap Year", The Daily Mirror (1st January, 1944)

Philip Zec , 'Karkausvuosi', Daily Mirror (1. tammikuuta 1944)

Hallitus, ottamatta BBC:tä suoraan haltuunsa, varasi oikeuden määrätä BBC lähettämään mitä tahansa, mitä se halusi kuulla. Se oli myös ensimmäinen sota, jossa yhden taistelevan vallan oli teknisesti mahdollista välittää propagandansa suoraan toisen kansalaisten koteihin. Joka 24. tunti Political Warfare Executive lähetti 160 000 sanaa radiossa 23 kielellä ja lähes neljännes tästä meni itse Saksaan. Tämä propaganda oli erittäin onnistunut BBC:n objektiivisuuden maineen vuoksi. (57)

George Orwell työskenteli BBC:lle aikana Toinen maailmansota . Vuosina 1941–1943 hän oli Talks-tuottaja Empire-osastolla. Tämä sisälsi pääasiassa kulttuuriohjelmien tuottamista intellektuelleille Intiassa ja Kaakkois-Aasiassa. Hänen elämäkerransa mukaan Bernard Crick , se oli 'olennainen sotatyö, eräänlainen, lähellä propagandaa'. Hän järjesti Dylan Thomas ja T. S. Eliot lukea heidän runojaan ja E. M. Forster pitämään puheen romaaneistaan. (58) BBC kuitenkin esti häntä sallimasta Mulk Raj Anand pitämästä puhetta aiheesta Espanjan sisällissota . He valittivat myös sen jälkeen Kingsley Martin puhuivat koulutuksesta, koska he pitivät sitä 'vasemmistolaisena näkemyksenä'. (59)

Mukana myös muita avustajia Stephen Spender , Herbert Read , George Woodcock ja Cyril Connolly . Orwell tunsi syyllisyyttä osallistumisestaan ​​propagandaan. Woodcock kirjoitti myöhemmin: 'Keskustelussa, jonka kävin hänen kanssaan tuolloin, hän puolusti toimintaansa väittämällä, että oikeanlainen mies voisi ainakin tehdä propagandasta hieman puhtaampaa kuin se muuten olisi ollut, ja tiedän, että hän onnistui esittelemään sellaisen. tai kaksi hämmästyttävää asiaa lähetyksiinsä, mutta pian hän huomasi, ettei hän voinut tehdä mitään, ja hän jätti BBC:n tyytymättömänä.' (60) Woodcock valitti Orwellille, että 'Vaikka lähetykset oli hänen tarkoitus pitää fasistit poissa Intiasta, järjestelmän tarkoituksena oli myös pitää Intia brittiläisten nabobien kynsissä.' (61) Michael Shelden väittää, että Orwell käytti kokemuksiaan BBC:ssä kirjoittaessaan Yhdeksäntoista kahdeksankymmentäneljä sodan jälkeen. (62)

Sanomalehdet ja toinen maailmansota

1930-luvulla britit tiedettiin olevan maailman innokkaimpia sanomalehtien lukijoita. Vuonna 1943 tuotujen sanomalehtien määrä asukasta kohden oli jopa suurempi kuin ennen sotaa. Wartime Social Survey arvioi, että neljä miestä viidestä ja kaksi naista kolmesta näkivät sanomalehden jonakin päivänä. Paperipulan vuoksi sanomalehden kokoa jouduttiin pienentämään. Tyypillinen päivittäinen määrä väheni 16-24:stä kuuteen sivuun. 'Laatu' sanomalehdet pitävät Ajat ja The Telegraph ja Manchester Guardian , sai kahdeksan sivua. (63)

The Manchester Guardian selitti politiikkaansa sodan aikana: 'Sen sijaan, että tuottaisi monia painoksia muutamalla sivulla, Manchester Guardian tuotti vähemmän painoksia niin monta sivua kuin pystyi. Tämä tarkoitti, että paperin koko pieneni keskimäärin 16 sivusta kuudesta kahdeksaan sivuun. Vaikka koon pienentämisen vuoksi lehdellä oli vähemmän tilaa ilmoitusta varten, liikevaihtoa kompensoi myynnin kasvu. Vuoteen 1941 mennessä levikki oli 60 000, mikä on 10 000 kasvua vuoteen 1939 verrattuna... Manchesterin vartijat myytiin sellaisena kuin voitiin painaa. Tilaajat eivät myöskään saaneet enää alennusta - osa niistä oli annettu 1930-luvulla osana lukijakampanjaa. Sivujen vähenemisestä huolimatta hinta pysyi samana – kaksi penniä.' (64)  "There is no weak link", The Daily Mirror (4th July, 1944)

Philip Zec , 'Heikkoa lenkkiä ei ole', Daily Mirror (4. heinäkuuta 1944)

Vuoden 1943 loppuun mennessä reilusti yli kolmannes maan yhdeksästä tuhannesta toimittajasta oli joukkojen palveluksessa, ja huomattava osa muista toimitti journalistista työtä. Useimmat sanomalehdet menettivät noin kolme neljäsosaa henkilöstövalokuvaajistaan, ja jopa ilman sensuurin toimintaa tällä alalla, ne olisivat joutuneet käyttämään enemmän tai vähemmän identtisiä valokuvia, koska vain viralliset palveluvalokuvaajat saivat työskennellä ulkomaisissa sotateattereissa. . Lopulta toimittajat saivat raportoida etulinjasta. Noin viisikymmentä toimittajaa Britanniasta ja Brittiläisestä imperiumista kuoli tai haavoittui toiminnassa sodan aikana. (65)

Useat toimittajat lisäsivät mainetta lahjakkaina kirjailijoina sodan aikana. Tämä sisälsi Ernie Pyle , Martha Gellhorn , Marguerite Higgins ja Alan Moorehead , Kuitenkin, Charles Lynch , toimittaja, joka oli akkreditoitu Ison-Britannian armeijaan Uutistoimisto Reuters , suhtautui paljon kriittisemmin toimittajien rooliin sodassa: 'On nöyryyttävää katsoa taaksepäin, mitä kirjoitimme sodan aikana. Se oli paskaa - enkä sulje pois Ernie Pylesiä tai Alan Mooreheadeja. Olimme hallitustemme propagandahaara. Alussa sensuurit pakottivat sen, mutta lopulta olimme omia sensoreitamme. Olimme cheerleadereita. Ei kai tuolloin ollut vaihtoehtoa. Se oli totaalinen sota. Mutta jumalan tähden , älkäämme ylistäkö rooliamme. Se ei ollut hyvää journalismia. Se ei ollut journalismia ollenkaan.' (66)

Tekijä: John Simkin ( [email protected] ) © Syyskuu 1997 (päivitetty maaliskuussa 2022).

▲ Pääartikkeli ▲

Ensisijaiset lähteet

(1 ) W. J. West , Totuus petetty (1987)

26. huhtikuuta 1939 Chamberlain ilmoitti ottavansa käyttöön asevelvollisuuden. Näin tehdessään hän luopui politiikasta, jonka Baldwin julisti ensimmäisen kerran vuonna 1936 ja jonka mukaan Iso-Britannia ei koskaan ottaisi asevelvollisuutta käyttöön rauhan aikana ja jonka Chamberlain itse toisti neljä viikkoa ennen… Tässä erittäin jännittyneessä tilanteessa maailma hätkähti ilmoituksesta, että Britannian herttua Windsor oli päättänyt rikkoa hiljaisuuden, jonka hän oli asettanut itselleen luopumisensa jälkeen toukokuussa 1936, ja lähettää maailmalle vetoomuksen maailmanrauhan puolesta. Yli 400 000 000 ihmistä kuuli lähetyksen, mutta se on pysynyt lähes täysin tuntemattomana Britanniassa sen jälkeen, kun BBC kielsi sen.

(2) Hallituksen salainen muistio otsikolla Siviilimoraalin säilyttäminen (Syyskuu, 1939)

Ihmisten täytyy tuntea, että heille kerrotaan totuus. Epäluottamus synnyttää pelkoa paljon enemmän kuin tieto käänteistä. Kaikkein tärkeä asia julkisuuden saavuttamiseksi on vakaumus, että pahin on tiedossa… kansalle pitäisi kertoa, että tämä on siviilisota tai kansansota, ja siksi heidät tulee ottaa hallituksen luottamuksen alle kuin koskaan ennen. …. Mikä on totuus? Meidän on omaksuttava pragmaattinen määritelmä. Se on se, mitä sen uskotaan olevan totuus. Hallitus olisi siis viisas kertoa totuus ja jos riittävä hätä ilmaantuu, kertoa yksi iso, jyskyttävä valhe, joka sitten uskotaan.

(3) Phillip Knightley , Ensimmäinen uhri: Sotakirjeenvaihtaja sankarina, propagandantekijänä ja myytintekijänä (1982)

Vuoden 1939 hätävaltuuksia (puolustuslakia) koskeva laki valtuutti hallitukselle käytännössä mitä se halusi syytteen nostamiseksi sodasta ilman eduskuntaa. Jokainen Britanniasta lähtevä lehdistö, kaupallinen tai yksityinen viesti, joko postitse, kaapelilla, langattomasti tai puhelimitse, sensuroitiin. Kaikkia, myös sanomalehtien toimittajia, kiellettiin 'hankimasta, tallentamasta, välittämästä kenellekään muulle tai julkaisemasta viholliselle mahdollisesti hyödyllistä tietoa'. Tietoministeriö perustettiin kaksi päivää ennen sotaa ja kasvoi neljässä viikossa kahdestatoista henkilöstä pahamaineiseen 999:ään.

(4) Lance Price , Missä valta piilee: pääministerit vs media (2010)

Sota synnyttää poikkeuksetta jännitteitä toimittajien ja hallituksen välillä riippumatta siitä, kuinka yhtenäinen maa olisi vastustaessaan vihollista. Ministerit uskovat, että heillä on oikeus määrätä näkemyksensä ja heillä on taipumus tulkita mediakritiikkiä maanpetokseksi. Tietojen levittämiseen perustetaan uusia rakenteita, joihin lähes poikkeuksetta osallistuu armeija, ja kaikki epäröinti lain käyttämisestä tiedotusvälineiden linjassa haihtuu nopeasti. Niin oli vuonna 1939. Jopa erittäin uskollinen J. C. C. Davidson liikuttui kuvailemaan sodanaikaisen propagandakoneiston suunnitelmia joksikin, 'josta mikä tahansa totalitaarinen valtio olisi ylpeä'.

(5) A. J. P. Taylor , Englannin historia: 1914-1945 (1965)

Kummankin osapuolen lentäjät liioittelivat väitteitään luonnollisesti taistelun kuumuudessa. Britit väittivät tuhonneensa 2 698 saksalaista lentokonetta Britannian taistelun aikana ja itse asiassa 1 733. RAF menetti 915 lentokonetta. Hävittäjäkomennolla oli 656 lentokonetta 10. heinäkuuta ja 655 lentokonetta 25. syyskuuta.

(6) Angus Calder , Kansan sota (1969)

BBC:n monopoli ei ainoastaan ​​helpottanut sen varmistamista, että vain 'turvalliset' ihmiset kuuluivat lähetyksessä, vaan esinauhoituksen käyttö teki kaksinkertaisen varmuuden. Sensuurit tarkastivat live-ohjelmien skriptit etukäteen. Kun live-keskustelut annettiin, kuuluttaja istui studiossa ja vertasi huolellisesti puhujan sanoja edessään olevaan sensuroituun käsikirjoitukseen, ja hänellä oli erityinen kytkin, jolla hän pystyi katkaisemaan kaiuttimen välittömästi, jos hän jää. Samanlaista laitetta käytettiin olennaisesti spontaaneissa ohjelmissa, kuten Brains Trust; siinä oli se haittapuoli, että jos joku luotettu esiintyjä olisi yhtäkkiä mennyt sekaisin ja huutanut 'Rauha hinnalla millä hyvänsä!' tai 'Saksalaiset ovat täällä!', vahinko olisi tapahtunut ennen kuin kytkintä olisi voitu käyttää. Mutta käsikirjoittamattomissa keskusteluissa oli vain vähän tietoturvavuotoja.

(7) William Connor , Daily Mirror (21. maaliskuuta 1939)

On kaksi tapaa hävitä sota. Yksi on voitettava kentällä. Toinen on hävitä sota ennen kuin se alkaa.

Olemme ilmoittaneet tästä vaarasta kuukausien ajan. Se on nyt selvää. Se on myönnettävä.

Miksi se on niin selvä vaara - joka paljastetaan selvästi Hitlerin kirjassa - miksi, kysymme, tunnustavatko hallitsijamme sen vasta nyt?

Yksinkertaisesti siksi, vaikka he ovat lukeneet Hitlerin (mikä on edelleen kyseenalaista), he eivät ole uskoneet hänen sanomaansa. minun taisteluni .

He eivät uskoneet häntä, tietämättä, millaista selkeää hullua, jonka kanssa he ovat joutuneet tekemisiin, he ovat uskoneet, että on mahdollista riisua hänet aseista hymyillä, kädenpuristuksella, sopimuksilla ja paperinpalasilla.

(8) Kustantaja, Daily Mirror (16. maaliskuuta 1939)

Hitler ei ole koskaan tyytyväinen alistumiseen. Hänen 'pimeä saatanallinen mielensä' iloitsee kaatuneiden nöyryyttämisestä. Hän leimaa uhriensa kasvoille. Tunnemme hänen menetelmänsä ja olemme tutkineet hänen ohjelmaansa. Mikään hänen tekemänsä ei yllätä meitä. Se, mikä meitä yllättää, on hallitsojemme yllätys täällä.

He eivät koskaan näytä epäilevän Hitleriään. Kun hän pettää heidät, he eivät vain ymmärrä, mitä Füürerille on tapahtunut. Miksi, hän lupasi olla hyvä!

(9) Kun tuli tiedoksi, että Herbert Morrison oli uhannut kieltää Daily Mirror sen julkaisun aikana Philip Zec Bensiinin hintaa käsittelevän sarjakuvan, jotkut alahuoneen jäsenet pakottivat keskustelua aiheesta. Morrison yritti selittää toimintaansa keskustelussa, joka käytiin 26. maaliskuuta 1942.

Oletetaan, että salainen fasistinen järjestö halusi harjoittaa propagandaa moraalin heikentämiseksi. Jos siinä olisi järkeä, se ei tekisi sitä vastustamalla avoimesti sotaa. Ei lainkaan. Se ryhtyisi tukemaan sotaa voimakkaasti ja sitten maalaisi kuvan, että alahuone on mätä tai korruptoitunut tai epäpätevä tai jotain sellaista, että hallitus on sama, että asevoimien päälliköt ovat samat, Tällä tavalla saa aikaan jatkuvan yleisen luottamuksen horjumisen ja sen uskon leviämisen, että tappio on väistämätön ja miksi turhan veren ja kärsimyksen vuodattaminen jatkuisi. Se olisi täysin ymmärrettävää fasistista tekniikkaa.

(10) Maaliskuussa 1942 sisäministeri, Herbert Morrison , uhkasi kieltää Daily Mirrorin sen jälkeen, kun se julkaisi sarjakuvan Philip Zec jotka kritisoivat sodan voittoa. Alahuoneessa vasemmistolainen työväenpuolueen kansanedustaja, Anueurin Bevan , puolusti Zecin sarjakuvaa.

En pidä Daily Mirrorista enkä ole koskaan pitänyt siitä. En näe sitä kovin usein. En pidä sellaisesta journalismista. En pidä strip-tease-artisteista. Jos Daily Mirror riippuisi siitä, että ostin sen, sitä ei koskaan myyty. Mutta Daily Mirroria ei ole varoitettu, koska ihmiset eivät pidä sellaisesta journalismista. Hän ei varoita siitä, koska sisäministeri olisi esteettisesti vastenmielinen. Olen kuullut useiden arvoisten jäsenten sanovan, että se on vihamielinen lehti, tabloidilehti, hysteerinen lehti, sensaatiomainen lehti ja että he eivät pidä siitä. Olen varma, että sisäministeri ei ota tätä kantaa. Hän pitää paperista. Hän vie sen rahat (aaltoilee Morrisonin Daily Mirroriin kirjoittamia artikkeleita).

Hän (Morrison) on väärä mies sisäministeriksi. Hän on ollut useiden vuosien ajan työväenpuolueen noitalöytäjä. Hän on ollut työväenpuolueen pahojen henkien haistaja vuosia. Hän rakensi maineensa valitsemalla työväenpuolueen ihmisiä karkotettaviksi ja tukahdutettaviksi. Hän ei ole mies, jolle olisi uskottava näitä valtuuksia, koska hänen henkensä on todella suvaitsematon, olipa hänen puheensa kuinka pehmeä tahansa. Sanon kaikella vakavalla ja vakavalla äänellä, että häpeän syvästi, että työväenpuolueen jäsen on tällaisten asioiden väline.

Kuinka voimme kutsua tämän maan ihmisiä ja puhua vapaudesta, jos hallitus tekee kaikkensa heikentääkseen sitä? Hallitus yrittää tukahduttaa kriitikot. Ainoa tapa, jolla hallitus voi kohdata kriitikot, on korjata ihmisten kärsimät vääryydet ja korjata politiikkansa.

(yksitoista) Wilfrid Roberts , alahuone (26. maaliskuuta 1942)

Daily Mirror kuului alun perin Lord Rothermerelle. Noin kymmenen vuotta sitten Lord Rothermere myi osakkeensa vähitellen pörssissä. Heidät kasvatettiin pienissä lohkoissa. Ei ole olemassa suurta tai määräysvaltaa olevaa osakeryhmää, joka on nyt yhden henkilön hallussa. Hallintarekisteröityjen osakkeet edustavat vain viidestä kymmeneen prosenttia koko paperin omistusosuudesta. Toisin sanoen tätä paperia, toisin kuin monia muita, johtaa hallitus ja puheenjohtaja. Daily Mirror ei ole muuttunut (sen politiikka) viimeisen viiden tai kuuden vuoden aikana. Sen henkilökunta ei ole vaihtunut siitä lähtien, kun pääministeri kirjoitti sille.

Opiskelijatoimintaa

Keskiaika

Normanit

Tudorit

Englannin sisällissota

Teollinen vallankumous

Ensimmäinen maailmansota

Venäjän vallankumous

Natsi-Saksa

Yhdysvallat: 1920-1945

Viitteet

(1 ) Winston Churchill , Myrskyn kerääminen (1948) sivu 276

(kaksi) Windsorin herttua , puhe Pariisissa (8. toukokuuta 1939)

(3) W. J. West , Totuus petetty (1987) sivu 161

(4) Angus Calder , Kansan sota (1969) sivu 166

(5) Hallituksen salainen muistio otsikolla Siviilimoraalin säilyttäminen (Syyskuu, 1939)

(6) Lance Price , Missä valta piilee: pääministerit vastaan ​​media (2010) sivu 109

(7) John C. Davidson , Konservatiivin muistelmat (1970) sivu 425

(8) Francis Williams , Pääministeri muistaa (1961) sivu 5

(9) Kenraali Magor John Hay Beith , Ajat (24. lokakuuta 1939)

(10) Phillip Knightley , Ensimmäinen uhri: Sotakirjeenvaihtaja sankarina, propagandistina ja myytintekijänä (1982) sivu 206

(yksitoista) A. J. P. Taylor , Englannin historia: 1914-1945 (1965) sivut 592

(12) Sunnuntain lähetys (2. kesäkuuta 1940)

(13) New York Times (1. kesäkuuta 1940)

(14) Edward Murrow , CBS-lähetys (2. kesäkuuta 1940)

(viisitoista) Phillip Knightley , Ensimmäinen uhri: Sotakirjeenvaihtaja sankarina, propagandistina ja myytintekijänä (1982) sivu 216

(16) Lance Price , Missä valta piilee: pääministerit vastaan ​​media (2010) sivu 115

(17) Donald McLachlan , Puheenjohtajana: Barrington-Ward of The Times (1971) sivu 194

(18) Michael Balfour , Propaganda sodassa: 1939-1945 (1979) sivu 64

(19) Richard Lucas , World War Magazine (helmikuu 2010)

(kaksikymmentä) Angus Calder , Kansan sota (1969) sivu 134

(kaksikymmentäyksi) A. J. P. Taylor , Englannin historia: 1914-1945 (1965) sivu 608

(22) Päivittäinen Työntekijä (7. syyskuuta 1940)

(23) Edward Murrow , CBS-lähetys (1. lokakuuta 1940)

(24) Drew Middleton , kirje Phillip Knightley (1. marraskuuta 1972)

(25) Hugh Cudlipp , Sunnuntain kuva (6. lokakuuta 1940)

(26) Winston Churchill , Hallituksen pöytäkirja (7. lokakuuta 1940)

(27) Sir John Anderson , Hallituksen pöytäkirja (7. lokakuuta 1940)

(28) Wilfrid Roberts , alahuone (26. maaliskuuta 1942)

(29) Cecil King , päiväkirjamerkintä (12. lokakuuta 1940)

(30) Quintin Hogg , alahuone (4. joulukuuta 1940)

(31) Ernest Bevin , alahuone (4. joulukuuta 1940)

(32) Sunnuntain kuva (26. lokakuuta 1941)

(33) Herbert Morrison , hallituksen kokous 17. marraskuuta 1941)

(3. 4) Bernard Donoughue & George W. Jones , Herbert Morrison: Muotokuva poliitikosta (1973) sivu 298

(35) Ajat (29. tammikuuta 1941)

(36) Herbert Morrison , Omaelämäkerta (1960) sivu 225

(37) Anne Chisholm & Michael Davie , Beaverbrook: Elämä (1992) sivu 376

(38) Lance Price , Missä valta piilee: pääministerit vastaan ​​media (2010) sivu 125

(39) Henry Channon , Sir Henry Channonin päiväkirjat (1959) sivu 321

(40) Clementine Churchill , kirje Winston Churchill (19. helmikuuta 1942)

(41) Kenneth Harris , Clement Attlee (1995) sivu 194

(42) Anne Chisholm & Michael Davie , Beaverbrook: Elämä (1992) sivu 430

(43) Donald Zec , Philip Zec: Oxford Dictionary of National Biography (23. syyskuuta 2004)

(44) Angus Calder , Kansan sota (1969) sivu 288

(Neljä viisi) Daily Mirror (5. maaliskuuta 1942)

(46) Francis Williams , Lehdistö, eduskunta ja kansa (1946) sivu 35

(47) Bernard Donoughue & George W. Jones , Herbert Morrison: Muotokuva poliitikosta (1973) sivu 299

(48) Lance Price , Missä valta piilee: pääministerit vastaan ​​media (2010) sivu 121

(49) Matthew Engel , Kutittaa yleisöä: Sata vuotta suosittua lehdistöä (1996) sivu 167

(viisikymmentä) Aneurin Bevan , alahuone (26. maaliskuuta 1942)

(51) Bernard Donoughue & George W. Jones , Herbert Morrison: Muotokuva poliitikosta (1973) sivu 300

(52) Hugh Cudlipp , Kävely veden päällä (1976) sivu 136

(53) Bernard Donoughue & George W. Jones , Herbert Morrison: Muotokuva poliitikosta (1973) sivu 299

(54) Christopher Tiffney , Toinen maailmansota sarjakuvissa (2009) sivu 62

(55) Donald Mclaughlin , Puheenjohtajana: Barrington-Ward of the Times (1971) sivu 253

(56) Angus Calder , Kansan sota (1969) sivu 503

(57) Sefton Delmer , Musta bumerangi (1962) sivut 78-81

(58) Bernard Crick , George Orwell: Elämä (1980) sivu 284

(59) Michael Shelden , Orwell: Valtuutettu elämäkerta (1991) sivu 374

(60) George Woodcock , Kirjailija ja politiikka (1948) sivut 116-117

(61) George Woodcock , kirje George Orwell (18. marraskuuta 1942)

(62) Michael Shelden , Orwell: Valtuutettu elämäkerta (1991) sivu 472

(63) Charles Mitchell , Sanomalehtien lehdistöhakemisto (1945) sivu 51

(64) Huoltaja (2. syyskuuta 2013)

(65) Angus Calder , Kansan sota (1969) sivu 505

(66) Charles Lynch , haastatteli Phillip Knightley (marraskuu 1974)

Mielenkiintoisia Artikkeleita

Kotirintaman aktiviteetit

Luokkahuonetoimintaa British Home Frontia koskevaan opetukseen.

Helena Swanwick

Helena Swanwickin elämäkerta

anglikaanit ja puritaanit

Lue olennaiset yksityiskohdat anglikaaneista ja puritaaneista Elisabet I:n hallituskaudesta siihen asti, kun parlamentti hyväksyi koesäädökset vuonna 1673

Robert Curthose

Yksityiskohtainen Robert Curthosen elämäkerta, joka sisältää kuvia, lainauksia ja tärkeimpiä faktoja hänen elämästään. Key Stage 3. GCSE.

Joe Harvey

Joe Harveyn elämäkerta

George Bernard Shaw

George Bernard Shaw'n elämäkerta

John Houseman

John Housemanin elämäkerta

Ranskan laivasto

Toisen maailmansodan syttyessä Ranskan laivasto oli vahva voima. Vuosina 1926-1939 oli rakennettu kaksi taisteluristeilijää, seitsemän raskasta risteilijää ja 12 kevyttä risteilijää.

Ulrich von Hassell

Yksityiskohtainen elämäkerta Ulrich von Hassellista, joka sisältää kuvia, lainauksia ja tärkeimpiä faktoja hänen elämästään. GCSE Modern World History. Ensimmäinen maailmansota. Toinen maailmansota. Taso. Viimeksi päivitetty: 29. huhtikuuta 2020

Vasili Mitrokhin

Vasili Mitrokhin - yksityiskohtainen elämäkerta Vasili Mitrokhinista, joka sisältää kuvia, lainauksia ja tärkeimmät tosiasiat hänen elämästään.

Thomas Aylesbury

Thomas Aylesburyn elämäkerta

Wolfgang Kapp

Yksityiskohtainen Wolfgang Kappin elämäkerta, joka sisältää kuvia, lainauksia ja tärkeimpiä faktoja hänen elämästään.

Pavel Fitin

Pavel Fitin - Pavel Fitinin yksityiskohtainen elämäkerta, joka sisältää kuvia, lainauksia ja tärkeimmät tosiasiat hänen elämästään.

Herschel Grynszpan

Herschel Grynszpanin elämäkerta: Natsi-Saksa

Mark Smeaton

Lue tärkeimmät tiedot Mark Smeatonista, joka sisältää lainauksia ja tärkeimmät tosiasiat hänen elämästään. Henrik VIII. Anne Boleyn. George Boleyn. Key Stage 3 -historia. GCSE-historia. Englanti 1485�1558: varhaiset Tudorit (A/S) Englanti 1547�1603: myöhemmät Tudorit (A/2)

Wilhelm Lista

Wilhelm Listin elämäkerta: Natsi-Saksa

Robert Sheriffit

Robert Sheriffsin elämäkerta

Lila Ross Hotz

Yksityiskohtainen Lila Ross Hotzin elämäkerta, joka sisältää kuvia, lainauksia ja tärkeimmät tosiasiat hänen elämästään.

Thomas Davis

Thomas Davisin elämäkerta

Earl Warren

Yksityiskohtainen Earl Warrenin elämäkerta, joka sisältää kuvia, lainauksia ja tärkeimpiä faktoja hänen elämästään. Key Stage 3. GCSE British History. Taso. Viimeksi päivitetty: 30. syyskuuta 2021

Hautakivi

Hautakivi

August Follen

August Follenin elämäkerta

James Elkins

James Elkinsin elämäkerta

Belgia

Vuonna 1914 Belgiassa oli noin 7,5 miljoonaa asukasta. Vauras kauppavaltio, jolla oli suuret satamat Antwerpenissä ja Oostendessa, Belgialla oli hyvät hiili- ja rautavarat ja tehokas rautatiejärjestelmä.

Joseph Leyendecker

Joseph Leyendeckerin elämäkerta